In een absurde crash test (absurd omdat 2 mooie wagens hier compleet worden vernield) worden een Chevrolet Bel Air uit 1959 en een Chevrolet Malibu uit 2009 op elkaar geknald. De test laat echter wel goed zien dat er veel verbeterd is aan de veiligheid van onze auto’s. In de video is te zien dat de bestuurder (een pop) van de oldtimer uit 1959 deze crash waarschijnlijk niet had overleefd. De bestuurder van de meer moderne Chevrolet Malibu (eveneens een crash dummy) zit na afloop redelijk ongeschonden in zijn deels vernielde auto.
In het kort de verbeteringen ten behoeve van de veiligheid aan auto’s sinds 1960 die op basis van crash tests zijn doorgevoerd:
- Jaren ’60: stuur
Eind jaren zestig werd in auto’s een vervormbaar stuurkolom geplaatst (die kon knikken of in elkaar kon schuiven) zodat de chauffeur bij een frontale botsing niet werd gespietst door de stuurkolom. - Jaren ’70: autogordels
Vanaf +/- 1975 werden autogordels standaard in auto’s geplaatst om te voorkomen dat de bestuurder en passagier hard op het dashboard zouden klappen. En rond dezelfde tijd hadden de auto’s een zogenaamde kreukelzone. - Jaren ’90: brandgevaar
Tegenwoordig wordt de benzinetoevoer afgesloten door sensoren zodat het lekken van brandstof zoveel mogelijk wordt beperkt en na een aanrijding dus geen brand ontstaat.
Ook werd de zijkant van auto’s voorzien van beschermingsbalken van hoogwaardig staal voor extra bescherming bij zijwaartse aanrijdingen. - Jaren 2000: airbags
Bij crashtests bleek dat de gordel nog onvoldoende veiligheid bood tegen letsel van de passagier en toen is de airbag uitgevonden. Een opblaasbare luchtkussen kon de passagiers extra beschermen tegen letsel.
Auto’s kregen ook sinds 2008 voetgangersvriendelijke bumpers en een actieve motorkap.