Ga naar de inhoud

Classic Mania Oldtimers blog

Over oldtimers en classic cars

Menu
  • Home
  • Categorieën
    • Boeken
    • Evenementen
    • Klassieke auto’s & oldtimers
    • Klassieke motorfietsen
    • Oldtimer Videos
    • Oude tractoren
    • Rally’s, toertochten
    • Restauratie
  • Evenementen
  • Persberichten of suggesties
Menu

Absurde crash test met oldtimer

Geplaatst op 19 februari 2015

In een absurde crash test (absurd omdat 2 mooie wagens hier compleet worden vernield) worden een Chevrolet Bel Air uit 1959 en een Chevrolet Malibu uit 2009 op elkaar geknald. De test laat echter wel goed zien dat er veel verbeterd is aan de veiligheid van onze auto’s. In de video is te zien dat de bestuurder (een pop) van de oldtimer uit 1959 deze crash waarschijnlijk niet had overleefd. De bestuurder van de meer moderne Chevrolet Malibu (eveneens een crash dummy) zit na afloop redelijk ongeschonden in zijn deels vernielde auto.

In het kort de verbeteringen ten behoeve van de veiligheid aan auto’s sinds 1960 die op basis van crash tests zijn doorgevoerd:

  • Jaren ’60: stuur
    Eind jaren zestig werd in auto’s een vervormbaar stuurkolom geplaatst (die kon knikken of in elkaar kon schuiven) zodat de chauffeur bij een frontale botsing niet werd gespietst door de stuurkolom.
  • Jaren ’70: autogordels
    Vanaf +/- 1975 werden autogordels standaard in auto’s geplaatst om te voorkomen dat de bestuurder en passagier hard op het dashboard zouden klappen. En rond dezelfde tijd hadden de auto’s een zogenaamde kreukelzone.
  • Jaren ’90: brandgevaar
    Tegenwoordig wordt de benzinetoevoer afgesloten door sensoren zodat het lekken van brandstof zoveel mogelijk wordt beperkt en na een aanrijding dus geen brand ontstaat.
    Ook werd de zijkant van auto’s voorzien van beschermingsbalken van hoogwaardig staal voor extra bescherming bij zijwaartse aanrijdingen.
  • Jaren 2000: airbags
    Bij crashtests bleek dat de gordel nog onvoldoende veiligheid bood tegen letsel van de passagier en toen is de airbag uitgevonden. Een opblaasbare luchtkussen kon de passagiers extra beschermen tegen letsel.
    Auto’s kregen ook sinds 2008 voetgangersvriendelijke bumpers en een actieve motorkap.

 

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Recente berichten

  • Radio problemen Alfa Romeo 156 sportwagon 2002
  • Diverse veel gestelde vragen over oldtimers
  • Terugblik op de 30e Vetera Oldtimerdag in Ruinerwold
  • 37ste editie van de Nationale Oldtimerdag Lelystad
  • Aftermovie RDO Dag van de Oldtimer 2022

Recente reacties

  • Joris van der Veen op Hoe start je met investeren in oldtimers? Tips & Adviezen
  • Joris van der Veen op Hoe start je met investeren in oldtimers? Tips & Adviezen
  • Ivan op Hoe start je met investeren in oldtimers? Tips & Adviezen
  • Vakgarage op Een oldtimer invoeren in Nederland
  • XRAY op Een oldtimer invoeren in Nederland

Categorieën

  • Boeken
  • Evenementen
  • Geen categorie
  • Klassieke auto's & oldtimers
  • Klassieke motorfietsen
  • Oldtimer Videos
  • Oude tractoren
  • Rally's, toertochten
  • Restauratie
©J Classic Mania Oldtimers blog | Ontwerp: Krant WordPress thema