Hoe start je met investeren in oldtimers? Tips & Adviezen

Beeld je in: je stapt in. De geur van gerijpt leer komt je tegemoet. De elegante stoelen zijn perfect gevormd. Het stijlvolle ontwerp van de auto spreekt je aan. De wegligging is ideaal. Oldtimers zijn fantastisch, en om meerdere redenen. Eén van de voordelen van oldtimers is dat ze nauwelijks minder waard worden. Dus waarom zou je niet investeren in oldtimers? Als je denkt aan investeren denk je misschien aan grilligheden van de markt. Ups en downs. Toch bieden oldtimers een verrassend stabiele koers.

Zijn oldtimers een goede investering?

De Oldtimer Index (DOX) volgt de prestaties van 88 modellen die het meest worden vertegenwoordigd op de Duitse markt. Tussen januari 2005 en januari 2018 is deze met ruim 302 procent gegroeid. Zelfs tijdens de crisis van 2008 bleven de prestaties van oldtimers behoorlijk stabiel.

Zoek jij een manier om je bestaande beleggingsportfolio aan te vullen, dan is een investering in oldtimers absoluut interessant voor jou.

Als belegger zelf achter het stuur

Je koopt een oldtimer op een klassieke autoveiling, rijdt ‘m naar huis en zet hem in je garage om hem over een paar jaar weer te verkopen? Dat is niet hoe investeren in oldtimers werkt. In tegenstelling tot aandelen kun je oldtimers niet zomaar laten rondslingeren in de hoop op een positief rendement. Experts raden aan om minstens 1000 kilometer per jaar in de aangekochte oldtimer te rijden. Dit heeft als doel om ervoor te zorgen dat de auto geen schade oploopt. Zie het als een soort rijdend dividend. Bovendien moet het goed haalbaar zijn om 1000 kilometer per jaar te rijden in jouw oldtimer, toch? Kies daarom een auto waarvan je het een genot vind om in te rijden. Bij goed weer kun je dan zelfs met je oldtimer naar werk rijden.

investeren in oldtimers

Naast de benodigde tijdsbesteding zijn er ook andere uitgaven, denk aan opslagruimte, belastingen, onderhoud en verzekeringen. Als belegger moet je rekening houden met deze zaken om het financiële voordeel van jouw investering in een klassieke auto te beoordelen.

Door deze kosten kan het nettorendement aanzienlijk verlagen. Tevens zijn het met name vaste kosten, zodoende kan het relatief gezien gunstiger zijn om in een duurdere oldtimer te investeren. De vaste kosten zijn immers ongeveer gelijk. Toch zijn er ook aantrekkelijke, goedkopere oldtimers, zoals Volkswagen Kevers. Qua investering zullen ze minder opleveren, maar het kan zeker gebeuren dat jouw Kever over vijf jaar tweemaal zoveel waard is. Rijk zul je hier niet van worden, maar het is een prima rendement.

Grotere financiële klappers kun je maken door te investering in exclusiviteit. Wie in klassieke auto’s een interessant beleggingsproduct ziet, moet bij het shoppen denken aan exclusiviteit, prestige en een instapprijs van 75.000 euro. Zoals altijd spelen vraag en aanbod een grote rol, maar natuurlijk ook de zeldzaamheid en de toestand waarin de auto zich bevindt.

Investeren in oldtimers om je portfolio aan te vullen

Er is veel vraag naar alternatieve beleggingen. Investeren in oldtimers is één van de mogelijke beleggingen die momenteel geniet van groeiende populariteit. Deze trend wordt aangewakkerd door de turbulentie op de aandelenmarkt over de hele wereld. Zoals gezegd zijn oldtimers een betrouwbare, stabiele investering met een vrij vaste koers.

Alternatieve beleggingen zijn een verstandige aanvulling voor de beleggingsportefeuille. Prijzen van luxe goederen, zoals oldtimers, maar ook schilderen en andere activa, correleren nauwelijks met traditionele activaklassen, zodat er voor particuliere beleggers hele interessante kansen ontstaan.

Wil jij starten met beleggen in oldtimers? Koop een bijzondere oldtimer en blijf gas geven.

Dit is een gastartikel van debeleggersgids.be. Hier lees je helder en begrijpelijk over de kansen die beleggen kan bieden: in financiële producten, in vastgoed, alternatieve beleggingen en overige geldzaken. Beleggersgids verschaft informatie over verschillende vormen van beleggen en investeren met nieuws, opinies, kennis en inspiratie met uitgebreide artikels.

Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *