Een oldtimer invoeren in Nederland

Je hebt een leuke oldtimer gekocht buiten Nederland en je wilt deze naar nederland halen. Dit is natuurlijk geen probleem. Maar wat komt er allemaal bij kijken? Er is bij de invoer van een auto nog wel verschil tussen import vanuit een ander EU land of vanuit een land buiten de EU. Ook is er verschil tussen auto’s van 30 jaar of ouder, occassions jonger dan 30 jaar of nieuwe auto’s. In dit artikel gaan we alleen in op de import van auto’s ouder dan 30 jaar, import van oldtimers dus.

Volgens de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) neemt de import van auto’s jaarlijks toe en die trend lijkt door te zetten. In 2007 steeg het aantal geïmporteerde vierwielers met 24 procent naar 96.608 (ook nieuwe auto’s). Opvallend is de toenemende vraag naar wagens uit de Verenigde Staten / USA. De huidige lage dollar is voor veel Nederlanders een reden hun droomauto uit dat land te importeren. Hierbij natuurlijk ook veel Amerikaanse oldtimers, zoals bijvoorbeeld een leuke Ford Mustang uit 1966.

Invoer van oldtimer en de RWD

Als je een oldtimer hebt gekocht in het buitenland en je wilt deze invoeren in Nederland, dan moet je volgens de RDW een aantal stappen nemen om een Nederlands kenteken voor dit voertuig te krijgen:

  • je moet met het voertuig naar een keuringsstation van de RDW
  • je moet dan het buitenlands kentekenbewijs en een geldig legitimatiebewijs meenemen
  • tijdens het onderzoek worden de gegevens vastgelegd die nodig zijn voor de registratie in Nederland, de exacte procedure is afhankelijk van de herkomst van het voertuig
  • als de auto APK-plichtig is (alleen oldtimers van voor 1960 zijn APK vrij), kun je bij de RDW meteen een APK-keuring laten uitvoeren
  • na het onderzoek door de RDW kun je direct naar de Douane voor de fiscale afhandeling, want bij het invoeren van goederen moet u voor die goederen douanerechten en Nederlandse omzetbelasting betalen
  • als aan alle verplichtingen is voldaan, krijg je het kentekenbewijs binnen vier werkdagen thuisgestuurd
  • tenslotte moet je kentekenplaten laten maken, motorrijtuigenbelasting betalen en een wettelijke aansprakelijkheidsverzekering (WA-verzekering) voor de oldtimer afsluiten

Import oldtimers en de Douane

Als je een auto koopt in een land buiten de Europese Unie (een niet-EU-land) dan is er sprake van invoer. Bij het invoeren van goederen moet je voor die goederen douanerechten en Nederlandse omzetbelasting betalen. Ook moet je die goederen dan bij de Douane ten invoer aangeven.

Voor personenauto’s en motorrijwielen ben je naast omzetbelasting en douanerechten ook belasting van personenauto’s en motorrijwielen verschuldigd (de bekende BPM). Als je een personenauto, bestelauto of motor koopt in een EU-land en je brengt deze over naar Nederland, dan hoef je geen rechten bij invoer te betalen. Als je een gebruikte auto koopt in een ander land binnen de Europese Unie (een ander EU-land), dan kan de autodealer voor de omzetbelasting een speciale regeling toepassen, de zogenoemde margeregeling. Je verricht geen intracommunautaire verwerving in Nederland en je hoeft om die reden in Nederland dan geen omzetbelasting te betalen.

Even alles op een rijtje:

Importeren oldtimer vanuit een niet EU land

  • Douanerechten / rechten bij invoer betalen: ja
  • Nederlandse omzetbelasting: ja
  • Bij de Douane ten invoer aangeven: ja
  • BPM: ja

Importeren oldtimer vanuit een ander EU land

  • Douanerechten / rechten bij invoer betalen: nee
  • Nederlandse omzetbelasting: ja / nee (niet bij marge regeling)
  • Bij de Douane ten invoer aangeven: ja
  • BPM: ja

Het blijft een complex geheel. Echter soms is importeren van een oldtimer prijstechnisch gewoon zeer gunstig of er is gewoonweg geen gelijksoortige oldtimer in nederland te vinden. Mocht het echt te complex voor je zijn of heb je geen zin in al dit gedoe? Dan zijn er bedrijven die het allemaal voor je regelen, auto import service verleners. Zij kunnen de import van oldtimers volledig regelen. Zij regelen eventueel zelfs het transport naar nederland, de keuringen, het papierwerk en de verzekeringen. Het is zelfs mogelijk om de oldtimer voor de deur te laten afleveren zodat je kunt instappen en kunt wegrijden.

46 Comments

Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *