Ga naar de inhoud

Classic Mania Oldtimers blog

Over oldtimers en classic cars

Menu
  • Home
  • Categorieën
    • Boeken
    • Contributors
    • Evenementen
    • Klassieke auto’s & oldtimers
    • Klassieke motorfietsen
    • Oldtimer Videos
    • Oude tractoren
    • Rally’s, toertochten
    • Restauratie
  • Evenementen
  • Persberichten of suggesties
Menu

Een oldtimer invoeren in Nederland

Geplaatst op 6 juni 2008

Je hebt een leuke oldtimer gekocht buiten Nederland en je wilt deze naar nederland halen. Dit is natuurlijk geen probleem. Maar wat komt er allemaal bij kijken? Er is bij de invoer van een auto nog wel verschil tussen import vanuit een ander EU land of vanuit een land buiten de EU. Ook is er verschil tussen auto’s van 30 jaar of ouder, occassions jonger dan 30 jaar of nieuwe auto’s. In dit artikel gaan we alleen in op de import van auto’s ouder dan 30 jaar, import van oldtimers dus.

Volgens de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) neemt de import van auto’s jaarlijks toe en die trend lijkt door te zetten. In 2007 steeg het aantal geïmporteerde vierwielers met 24 procent naar 96.608 (ook nieuwe auto’s). Opvallend is de toenemende vraag naar wagens uit de Verenigde Staten / USA. De huidige lage dollar is voor veel Nederlanders een reden hun droomauto uit dat land te importeren. Hierbij natuurlijk ook veel Amerikaanse oldtimers, zoals bijvoorbeeld een leuke Ford Mustang uit 1966.

Invoer van oldtimer en de RWD

Als je een oldtimer hebt gekocht in het buitenland en je wilt deze invoeren in Nederland, dan moet je volgens de RDW een aantal stappen nemen om een Nederlands kenteken voor dit voertuig te krijgen:

  • je moet met het voertuig naar een keuringsstation van de RDW
  • je moet dan het buitenlands kentekenbewijs en een geldig legitimatiebewijs meenemen
  • tijdens het onderzoek worden de gegevens vastgelegd die nodig zijn voor de registratie in Nederland, de exacte procedure is afhankelijk van de herkomst van het voertuig
  • als de auto APK-plichtig is (alleen oldtimers van voor 1960 zijn APK vrij), kun je bij de RDW meteen een APK-keuring laten uitvoeren
  • na het onderzoek door de RDW kun je direct naar de Douane voor de fiscale afhandeling, want bij het invoeren van goederen moet u voor die goederen douanerechten en Nederlandse omzetbelasting betalen
  • als aan alle verplichtingen is voldaan, krijg je het kentekenbewijs binnen vier werkdagen thuisgestuurd
  • tenslotte moet je kentekenplaten laten maken, motorrijtuigenbelasting betalen en een wettelijke aansprakelijkheidsverzekering (WA-verzekering) voor de oldtimer afsluiten

Import oldtimers en de Douane

Als je een auto koopt in een land buiten de Europese Unie (een niet-EU-land) dan is er sprake van invoer. Bij het invoeren van goederen moet je voor die goederen douanerechten en Nederlandse omzetbelasting betalen. Ook moet je die goederen dan bij de Douane ten invoer aangeven.

Voor personenauto’s en motorrijwielen ben je naast omzetbelasting en douanerechten ook belasting van personenauto’s en motorrijwielen verschuldigd (de bekende BPM). Als je een personenauto, bestelauto of motor koopt in een EU-land en je brengt deze over naar Nederland, dan hoef je geen rechten bij invoer te betalen. Als je een gebruikte auto koopt in een ander land binnen de Europese Unie (een ander EU-land), dan kan de autodealer voor de omzetbelasting een speciale regeling toepassen, de zogenoemde margeregeling. Je verricht geen intracommunautaire verwerving in Nederland en je hoeft om die reden in Nederland dan geen omzetbelasting te betalen.

Even alles op een rijtje:

Importeren oldtimer vanuit een niet EU land

  • Douanerechten / rechten bij invoer betalen: ja
  • Nederlandse omzetbelasting: ja
  • Bij de Douane ten invoer aangeven: ja
  • BPM: ja

Importeren oldtimer vanuit een ander EU land

  • Douanerechten / rechten bij invoer betalen: nee
  • Nederlandse omzetbelasting: ja / nee (niet bij marge regeling)
  • Bij de Douane ten invoer aangeven: ja
  • BPM: ja

Het blijft een complex geheel. Echter soms is importeren van een oldtimer prijstechnisch gewoon zeer gunstig of er is gewoonweg geen gelijksoortige oldtimer in nederland te vinden. Mocht het echt te complex voor je zijn of heb je geen zin in al dit gedoe? Dan zijn er bedrijven die het allemaal voor je regelen, auto import service verleners. Zij kunnen de import van oldtimers volledig regelen. Zij regelen eventueel zelfs het transport naar nederland, de keuringen, het papierwerk en de verzekeringen. Het is zelfs mogelijk om de oldtimer voor de deur te laten afleveren zodat je kunt instappen en kunt wegrijden.

51 gedachten over “Een oldtimer invoeren in Nederland”

  1. ferdinand schreef:
    29 maart 2010 om 07:52

    Hallo,

    Fijn om alles even op een rijtje te zien. Een indicatie van de prijzen erbij zou nog handig zijn.

    Groeten,

    Ferdinand.

    Beantwoorden
  2. Marwin Jansen schreef:
    12 juni 2010 om 00:11

    Hallo,

    ik lees in jullie tekst: “tenslotte moet je kentekenplaten laten maken, motorrijtuigenbelasting betalen en een wettelijke aansprakelijkheidsverzekering (WA-verzekering) voor de oldtimer afsluiten”

    nu vraag ik mij af of er wel of niet belasting over geïmporteerde oldtimers betaald moet worden?

    m.v.g.

    Marwin

    Beantwoorden
  3. Rob schreef:
    16 juni 2010 om 16:16

    Ik ben zojuist de eigenaar van een Opel Blitz uit 1964.
    Ik ben in de veronderstelling dat wanneer ik met deze auto naar de RDW keuring ga dat ik aan minder eisen moet voldoen dan wanneer ik met een auto van 2000 voor de dag kom.
    Klopt dit?

    Beantwoorden
  4. admin schreef:
    16 juni 2010 om 23:14

    @Rob, goede vraag. Ik zal hier binnenkort een nieuw artikel voor schrijven.

    De eisen zijn inderdaad anders. Helaas is de oldtimer niet van voor 1960 want dan is een RDW keuring helemaal niet meer nodig.

    Het gaat toch niet om een geimporteerde auto?

    Het beste kun je even contact opnemen met de RDW, zij helpen je meestal zeer vriendelijk met dergelijke vragen.

    Zie ook: http://www.rdw.nl/nl/…/uw_voertuig_ouder_dan_30_jaar.htm

    Beantwoorden
  5. Corinne Sebregts schreef:
    13 augustus 2010 om 10:45

    Hoi Classicmania,

    Even een vraag. Wij hebben een BMW 635 csi van 6-6-1986 gekocht. Deze auto is in februari 1987 op kenteken gezet. Wij waren in de veronderstelling dat deze auto op 6-6-2011 25 jaar oud zou zijn, maar nu beweert het RDW dat de auto niet belastingvrij kan worden vanwege de tenaamstelling. Kan dat zo maar? De auto is toch 25 jaar oud op 6-6-2011, alleen het kenteken is jonger. Weten jullie of dit zo kan?
    Met hartelijke groeten, Corinne Sebregts

    Beantwoorden
  6. Bren Boeree schreef:
    14 augustus 2010 om 09:32

    Beste Connie.

    Het gaat dus om de datum wanneer de auto op de weg is verschenen, de tijd die hij in bij de dealer staat telt niet mee.

    Jammer maar waar:)

    Groet,

    Bren

    Beantwoorden
  7. John vd Loo schreef:
    15 augustus 2010 om 20:11

    Hallo,
    heeft u wellicht een link of info wat de eisen zijn waaraan het voertuig, in mijn geval uit 1984 (USA), volgens de RDW moet voldoen bij keuring. Er is bv veel verwarring over E-keur ed.
    Mvrgr, John

    Beantwoorden
    1. admin schreef:
      15 augustus 2010 om 22:17

      Momenteel is classic mania wel bezig met een artikel over het onderwerp keuren en RDW. Maar helaas is deze informatie nu nog niet beschikbaar op deze site.

      Een lijst met eisen kun je wel vinden in de PDF – Aandachtspunten voor de individuele toelatingskeuringen van de RDW. Wel nog een tip… bedenk dat je bepaalde onderdelen voor de auto kunt lenen puur om de auto door de keuring te krijgen. Na de keuring kun je dan de oorspronkelijke onderdelen weer aanbrengen. Ik ga er daarbij wel vanuit dat de oldtimer niet voor dagelijks gebruikt ingezet wordt!? 🙂

      Beantwoorden
  8. Antoon schreef:
    16 augustus 2010 om 09:06

    @John van Loo: Ik heb zelf een ’92 Cadillac Eldorado ingevoerd en ik ben daarmee zonder voorbereiding naar de RDW gegaan.
    De auto werd vervolgens afgekeurd op verdroogde remslangen voor.
    Achteraf had ik sowieso terug gemoeten omdat ik alleen een keuringsafspraak had gemaakt en geen afspraak voor het inslaan van het chassisnummer.

    Bij de herkeuring verder geen problemen.

    Mijn advies dan ook: maak gewoon een afspraak voor keuring en het inslaan van het chassisnummer.
    Mocht de auto worden afgekeurd, maak dan die punten in orde en ga voor de herkeuring.
    De herkeuring kost €25,- (+ een dag vrij) dus dat zijn de kosten niet.
    Ik ga er hierbij voor het gemak van uit dat de auto in behoorlijke staat is en ook gewoon door de APK zou komen.

    Beantwoorden
  9. marlon schreef:
    23 augustus 2010 om 19:36

    Hallo,
    Ik zou graag willen weten , tot welke bouwjaar je mag invoeren van de RWD.

    M.v.g,marlon

    Beantwoorden
  10. Peter schreef:
    27 augustus 2010 om 12:00

    Begrijp ik goed dat indien ik een auto importeer vanuit Polen, bouwjaar 1957, ik geen invoerrechten, BPM, BTW etc. hoef te betalen, maar alleen 135 euro voor registratie bij RDW? En kentekenplaten natuurlijk. Maar geen bijkomende kosten?

    Beantwoorden
  11. wijnand schreef:
    13 september 2010 om 22:06

    heren
    ik heb gehoord ,ik hoop dat het verkeerd heb maar dat men het volgende jaar de invoering aan banden willen leggen voor oldtimers klopt dat, want ik zou ook een auto invoeren maar wacht even op andwoord. groetjes wijnand

    Beantwoorden
  12. Will schreef:
    23 september 2010 om 17:54

    Beste mensen.

    Wie kan me helpen? ik heb een Vespa PK 125 gekocht die in 1993 is ingevoerd. Controle van framenummer wijst uit dat deze Vespa scooter in 1984 is gemaakt. Moet ik nu wegenbelasting betalen n.a.v. het kenteken uitgegeven in 1993 of moet ik bij RDW aantonen dat mijn Vespa uit 1984 is voor hem wegenbelastingvrij te krijgen?

    Alvast bedankt, Will

    Beantwoorden
  13. udo blom schreef:
    10 november 2010 om 21:02

    JHeb een jaguar oldtimer met engeles kenteken. Ooit geimporteerd. Als deze gekurd is door keuringsstation en door de apk is dien ik een nieuw kenteken te verkrijgen. Weet iemand of het mogelijk is dat ik daar een oud blauw kentelken voor mag gebruiken en/of ik daarvoor een voormalig kenteken kan gebruiken

    Beantwoorden
  14. Chevy schreef:
    24 december 2010 om 00:00

    beste rdw medewerker,

    Ik heb laatst een auto laten keuren bij het rdw station in Arnhem,het betreft een chevrolet Corvette uit 1979 ingevoerd vanuit een niet eu land,
    De keuring hield o.a in volgens de factuur code 5000 personenauto licht/identificatie, dat betekend vastelling van zijn identiteit, de keurmeester heeft ook netjes gekeken naar het originele Amerikaans kenteken bewijs of het vin nummer klopte met de auto ,en dat klopte het originele nummer is niet verroest of beschadigd maar zeer goed leesbaar, omdat een originele Amerikaanse vin nummer bij een 79 er Corvette niet is ingeslagen maar een ponsplaatje achter de voorruit is, wordt deze voor de nederlandse wet niet goedgekeurd, dus moet er door de rdw een nummer worden ingeslagen, nu moet ik terug komen en 45 euro betalen voor een identiteits onderzoek, en 45 euro voor een nummer inslaan,
    nu betekend identiteitsonderzoek kijken of de auto wel de auto is die het moet zijn, volgens mij is dat al gebeurd bij de eerste keuring logisch ,volgens een medewerker in Arnhem niet , volgens een medewerker in Arnhem wordt tijdens de keuring een identificatie uitgevoerd en geen identiteitsonderzoek, volgens het woordenboek betekend identificatie vastellen v/d identiteit wat dus al is gebeurd ,ik voel mij hierdoor benadeeld omdat ik daarvoor 45 euro extra moet betalen,
    Ik kan begrijpen als een auto schade heeft gehad en het chassis nummer beschadigd en onleesbaar is, dat deze wordt afgekeurd omdat de keurmeester de identiteit niet kan vaststellen en daarna een identiteitsonderzoek volgt, bij deze niet het geval.

    Ik hoop op een eerlijke reactie,door een vakbekwaam persoon binnen de rdw,dit gaat niet om de 45 euro maar om duidelijk temaken dat vele nederlanders te veel hebben betaald

    MvGr,Chevy

    Beantwoorden
    1. admin schreef:
      24 december 2010 om 09:34

      Even voor de duidelijkheid… ik (beheerder van Classic Mania) ben geen medewerker van de RDW. Maar mogelijk bezoekt een deskundige deze oldtimer blog en kan hij / zij een geschikt antwoord geven.

      Beantwoorden
  15. Chris schreef:
    13 maart 2011 om 21:09

    L.s., hierbij een lasige vraag: in de US worden veel replica’s verkocht – bijvoorbeeld de Porsche 356 Speedser (op een gebruikt chassis van een VW kever uit bijvoorbeeld 1956). Het betreft dus een nieuw gebouwde auto met een US Title van 1956. Is zo’n auto te importeren als zijnde ouder dan 40 jaar?
    Ander voorbeeld: 1966 COBRA SHELBY REPLICA (illinois titled as 1966). Een in 1993 gebouwde replica – niet op een donor chassis. Dezelfde vraag voor deze. Hoe wordt dit beoordeeld door de RDW?

    Beantwoorden
  16. J.J. Duyvestijn schreef:
    28 maart 2011 om 12:38

    Heren,

    Ik heb een vraag betreffende een oldtimer die ik heb geinporteerd uit de USA.
    Wel alle invoer geregeld en alle douane papieren alsmede het productienummer van de auto echter geen USA kenteken van de auto.
    De auto moet een voledige body off restauratie ondergaan en daar ben ik sinds 1.5 jaar in vrije tijd me bezig.
    Er zal een moment komen misschien dit jaar of anders volgend jaar dat de auto weer in nieuw staat verkeerd en kan worden gekeurd voor een kenteken bij de RWD
    Gaat dit goed zo zonder USA kenteken ? of moet ik van te voren nog wat doen of melden bij de RWD ?

    Beantwoorden
  17. carlo schreef:
    31 maart 2011 om 01:49

    beste mensen van het RDW

    Ik heb een paar jaar geleden een oude fiat 1200 cabriolet van iemand gekocht, maar er zaten geen papieren bij, nu is de auto klaar en zou ik een kenteken aan willen vragen hij komt overigens uit de USA maar deze auto,s zijn vroeger ook in nederland verkocht.
    hoe pak ik dit aan ,dus geen papieren ,wel een duidelijk te lezen nr in het schutbord.

    m.vr.gr.Carlo Snoeij

    Beantwoorden
  18. Jan schreef:
    4 april 2011 om 11:24

    Beste Mensen van het rdw

    Ik heb een bedrijfs auto gekocht in duitsland, heeft altijd gedienst gedaan als bier wagen.
    Hij is van 1986 , ik wil hem terug laten keuren naar 3500 kg. Ik was in de veronderstelling dat hij belasting vrij zou worden , ik heb iemand gesproken die zei dat dit niet geld voor een bedrijfs auto Klopt dit???

    Mvg Jan 04-04-2011

    Beantwoorden
    1. admin schreef:
      4 april 2011 om 12:20

      Ten 1e, deze website is NIET van de RDW en zodoende kunnen wij ook niet altijd dergelijke vragen beantwoorden. Specifieke vragen kunt u beter aan de RDW zelf sturen (http://www.rdw.nl).

      Er zijn 2 vormen van belastingen op auto’s in dit geval. We hebben de wegenbelasting en je hebt de bijtelling in geval van bedrijfsauto’s. Een oldtimer is, indien 25 jaar of ouder, nu nog wegenbelastingvrij. Echter vanaf 2012 is deze regeling mogelijk niet meer actief vanwege de plannen rondom kilometerheffing. De bijtelling geldt wanneer je een auto zakelijk gebruikt. Is de youngtimer / oldtimer die je zakelijk gebruikt ouder dan 15 jaar, dan is de bijtelling (sinds 2010) 35% over de waarde in het economische verkeer (met andere woorden, de huidige waarde van de auto). De bijtelling moet je dus niet berekenen over de oorspronkelijke catalogusprijs van de auto. Je moet deze waarde in het economische verkeer wel aantonen en dit kan door te werken met bijvoorbeeld:
      – de veilingprijs
      – en / of de waarde waarop de auto / wagen getaxeerd is voor de verzekering
      – de actuele kilometerprijs
      – eventueel de leaseprijs

      Is de auto jonger dan 15 jaar dan wordt de bijtelling berkend door 25% van de cataloguswaarde bij jouw inkomen op te tellen. Een gehele vrijstelling is mogelijk als je kunt aantonen dat je minder dan 500 km per jaar privé met de auto rijdt. Als u kunt bewijzen dat u niet meer dan 500 kilometers met de auto rijdt dan hoeft u niet bij uw loon op te tellen. Daarbij is het handig om te weten dat kilometers voor woon- en werkverkeer vallen onder de noemer “zakelijke kilometers”.

      Beantwoorden
  19. Marc schreef:
    3 mei 2011 om 17:15

    Vraagje:

    Ik ben van plan een Class C camper te importeren vanuit de US, maar waaneer wordt deze aangeschreven als klassieker en dus belasting vrij ?? Is dit 25 of 30 jaar oud ??

    Marc

    Beantwoorden
  20. Ben Hulsenboom schreef:
    20 juni 2011 om 22:20

    Hallo,

    Ik ben van plan een Jaguar E-type !969 te kopen in de USA en deze in te voeren in NL. De auto is in uitstekende staat en de aanschafwaarde is US$40.000 (ca. Euro 28.00) Kunt U me ca. de kosten belasting, BPM , registratie, etc. aangeven.
    bij voorbaat dank
    groeten
    Ben Hulsenboom

    Beantwoorden
  21. Vladimir Yaroshenko schreef:
    29 oktober 2011 om 17:29

    ik heb in rusland een oldtimer staan
    het is een ГАЗ-М-20 «Победа» (Gaz-M-20 Pobeda) van 1952. alles loopt, mooie autotje, maar ik heb gehoord dat sommige autos niet ingevoerd kunnen worden in nederland omdat er nooit een keuring in nederland van die autos is geweest ofzo. graag wil ik weten of het me zeker lukt als ik eraan begin. wil niet graag geld verspillen aan iets wat niet kan. weet er iemand iets over?

    Vladimir

    Beantwoorden
  22. rafal schreef:
    30 oktober 2011 om 22:29

    Hallo ik wil een vw golf1 uit 1979. Invoeren vanuit polen
    Ik wil graag weten wat de bpm mij gaat kosten voor deze auto ?
    Weet iemand dat mischien en wat ik allemaal kan verwachten bij de rdw waar ze naar gaan kijken
    Alvast bedankt groet. rafal

    Beantwoorden
  23. Umit schreef:
    15 november 2011 om 21:42

    Het klopt totaal niet wat hier gesugereerd wordt, autos die aantoonbaar bouwjaar 1986 zijn maar de registratie datum 1987 is kunnen tot let wel tot 30 december 2011 een met bezwaar getekend onderbouwde brief naar de belastingdienst sturen met de reden dat de auto op 6-61986 25 jaar oud is. Deze regeling vervalt op 1-1-2012. dus als u op 1 januarie 2012 een bezwaarbrief schrijft dat uw auto 25 jaar is omdat de bouwjaar van 1986 is gaat dit verhaal niet meer op!

    Beantwoorden
  24. Erol schreef:
    16 november 2011 om 17:28

    hoi iedereen wat verandert er nou aan voorwaarden voor om een oldtimer in te voeren kan ik in 2012 nog een 25 jaar oud autotje binnen eu invoeren zoals in 2011.. mvg EROL

    Beantwoorden
  25. M schreef:
    18 november 2011 om 22:38

    Hey Vladimir
    Neem even contact op met me via email, misschien weet ik een oplossing ivm je Gaz-M-20 Pobeda…
    Mail me even via; vrod AT hotmail.nl
    Grt
    M

    Beantwoorden
  26. eric hop schreef:
    28 november 2011 om 21:05

    Beste meneer in de USA is de kenteken plaat persoon gebonden hij hoort niet bij de auto de persoon die u de auto heeft verkocht heeft hem waarschijnijk op zijn nieuwe auto zitten.
    gr eric

    Beantwoorden
  27. hans schreef:
    20 februari 2012 om 23:39

    ik ben voornemens een oldtimer in te voeren, een alfa romeo spider uit 1977 uit een EU land. Alle papieren zijn aanwezig en de auto is gekeurd en ziet er zeer goed uit.

    In plaats van een originele 1.6 liter – 110 pk zit er een 2.0 liter – 128 pk motor in, wat zijn de eisen / criteria om de auto in te voeren ?

    Ik had gehoord dat je herkomst van de motor moet kunnen aantonen, maar dat is jaren geleden gedaan, er zijn dus geen facturen meer van de motor ombouw. De eigenaar wil wel schrifttelijk verklaren dat hij de auto 7 jaar geleden zo heeft gekocht. Is dit voldoende ?

    met vriendelijke groet,

    H. Jansen

    Beantwoorden
  28. rob van der ende schreef:
    22 februari 2012 om 07:48

    dag allen ik kan een nekaf in belgie kopen van 1958
    als ik deze invoer moet ik dan ook wegenbelasting betalen of apk keuringen

    want ik heb hier nog een nekaf staan van 1956 en die is vrijgesteld voor apk keuringen en wegenbelasting

    Beantwoorden
  29. Fred Boelen schreef:
    2 april 2012 om 10:56

    Hallo, ik heb een Volvo Amazon uit 1966 al twaalf jaar staan om te restaureren met invoerpapieren uit Californie, helaas zijn de papieren onleesbaar geworden. Wat moet ik nu doen?

    Beantwoorden
  30. H schreef:
    25 april 2012 om 03:31

    Beste mensen, Kan iemand mij helpen!!

    IK wil een auto van bouwjaar 1988 invoeren in nederland, ik wil hem kopen van duitsland, maar wil weten wat alle kosten bij elkaar zijn! Kan iemand mij aub helpen?

    Beantwoorden
  31. tjerk Boersma schreef:
    28 mei 2012 om 09:43

    ik wil een oude motor van 1920 importeren uit Noorwegen.
    er wordt echter gezegd dat de eigenaar een speciaal formulier bij de douane moet aanvragen en invullen. Maar dat wil niet zeggen dat je toestemming krijgt om de motor uit het land te halen omdat men kan beschouwen dat het een erfgoed is of zo…
    heeft iemand hier ervaring mee? Of is het invullen voldoende en mag je het zowiezo uit het land meenemen?
    of is er een bepaalde omschrijving zodat men er geen argwaan in heeft?

    wat als je de motor helemaal uit elkaar haalt?

    Beantwoorden
  32. Tjeerd de weer schreef:
    12 augustus 2012 om 20:52

    Het is erg belangrijk dat je de waarde GOED laat taxeren voordat je de auto invoert in Nederland. Dit kan bij een klassieker, heel veel geld schelen!

    Gr. Tjeerd de weer

    Beantwoorden
  33. R. v Dommelen schreef:
    3 september 2012 om 17:27

    Hier een raar verhaal.Heb in 1992 een amerikaanse import motor gekocht. Een harley uit 1941. Stond ook op kenteken. Ook is het een eigenbouw motor dus niet meer het originele harley framenummer. In 2008 aan een vriend verkocht maar was kenteken kwijt. Nieuw kenteken aangevraagd maar stond niet meer het bouwjaar op.Al die 16 jaar heb ik geen wegenbelasting hoeven te betalen en oldtimer verzekering gehad. Nu krijgen we rekeningen van de wegenbelasting omdat er uitgifte kenteken 1992 erop staat. RDW kan ook geen gegevens van voor 2008 vinden. Ook kan RDW niks voor ons doen. Ik vind het wel vreemd. Eerst maken ze al die fouten en nu nemen ze er geen verantwoording voor. Heeft er iemand suggesties en of tips??
    Met vriendelijke groet,
    v Dommelen

    Beantwoorden
  34. J.van der Heiden schreef:
    2 februari 2013 om 22:47

    Goeden avond,
    Ik wil vanuit Frankrijk een klassieke Renault
    naar nederland importeren. Ik wil hem zelf naar Nederland rijden. Weet iemand of je in Frankrijk
    een tijdelijk kenteken kunt krijgen?
    Ben je met dat tijdelijke kenteken tevens
    verzekerd? Wie weet hier iets van?
    Graag reactie . Bedankt.

    Beantwoorden
  35. yvonne schreef:
    26 mei 2013 om 20:49

    wie kan mij verder helpen

    ben de orginele amerikaanse kentekenpapieren kwijt heb wel een kopie, kan ik hier ook mee naar de rdw om de auto te keuren voor een nederlands kenteken.

    Beantwoorden
  36. ronald schreef:
    10 juli 2013 om 17:34

    Beste mensen,

    momenteel ben ik in Servië en daar zie ik een aantal hele leuke auto’s rondrijden: Zastava 750 (oftewel fiat 500) en Renault 4’s.
    Nu is mijn vraag of iemand ervaring heeft met het importeren en de apk eisen van dit soort auto’s in NL. Ik heb er een paar bekeken en ze zien er goed uit en rijden prima, alleen heb ik totaal geen ervaring hoe streng de keurmeesters zijn? Iemand die hier ervaring mee heeft? Alvast dank voor wijze woorden!
    Ronald

    Beantwoorden
  37. Peter schreef:
    18 november 2013 om 10:57

    Beste Jan,
    Dit klopt deels. Als de voormalige bedrijfsauto voor hobby word gebruikt is ie belasting vrij.
    Maar als er bedrijfsmatig goederen mee vervoerd worden moet er gewoon wegenbelasting betaald worden.
    Peter

    Beantwoorden
  38. Glenn schreef:
    26 januari 2014 om 19:28

    Beste,

    Ik heb een vraag in verband met een vw bus dat ik wil invoeren in nederland en de bus komt van brazilie,
    Weet er iemand het totaal van alle invoerkosten etc

    Alvast bedankt glenn

    Beantwoorden
  39. Luigi schreef:
    9 maart 2014 om 13:11

    Good morning make also touI would like to know if yransit registration for cars .
    Greetings Luigi

    Beantwoorden
  40. Alain schreef:
    21 juli 2014 om 15:54

    Ik heb dezelfde vraag als Glenn eerder dit jaar. Ik kan echter niet op zijn bericht reageren maar misschien kan iemand mij ook helpen. Ik ben bezig een vw bus uit Brazillie te importeren maar kom er maar niet uit hoe het zit met btw/invoerrechten.
    Wie weet hoe dit zit. Het gaat om een bus van ruim 30 jaar oud, in brazillie geproduceerd.

    Alvast bedankt.

    Beantwoorden
  41. Christiaan Moes schreef:
    21 mei 2015 om 13:54

    Hello,
    Ik ben de gelukkige eigenaar van een 1930 Ford Roadster die ik in de tachtiger jaren in Chile kocht en naar Engeland bracht. Vandaar liet ik de oldtimer omstreeks 2000 naar Nederland brengen terwijl ik nog in het buitenland woonde. Omdat ik mij nu na zo’n 50 jaar weer permanent in Nederland heb gevestigd zou ik het Fordje graag weer eens willen rijden en zal daarvoor uiteraard eerst een Nederlands kenteken zien te krijgen.
    Ik heb nog het Chileense registratie document en ben bezig de auto weer in rijvaardige staat te brengen. Kan ik tegelijkertijd ook al beginnen met de import te regelen?
    Veel dank voor Uw advies hiervoor. Met vriendelijke groet, Christiaan Moes.

    Beantwoorden
  42. rik schreef:
    13 december 2015 om 16:25

    heeft iemand advies voor mij?
    ik heb een jva 550 spyder (Porsche replica) die in argentinie is gebouwd door jva . een buizenframe met polyester carroserie. deze auto is in belgie geimporteerd en op belgisch kenteken gezet met de vermelding bouwjaar 1955. daarna naar italie verkocht en op italiaans kenteken gezet met de vermelding bouwjaar 1955. nu heb ik de auto gekocht en naar de rdw gegaan . die weigert mij een kenteken met als reden dat het bouwjaar niet valt te herleiden uit de aangeleverde documenten. (dit zijn dus 2 eu overheidsdocumenten cq kentekens waarop het bouwjaar staat .)
    wie heeft er advies of ook zoiets meegemaakt .?

    Beantwoorden
  43. Hebrik Daymn schreef:
    18 december 2018 om 13:23

    Wanneer je vanuit een ander EU-land in 2019 een oldtimer importeert dan hoef je geen BTW en geen invoerrechten te betalen. Wanneer de klassieke auto vanuit buiten Europa geïmporteerd moet worden (bijvoorbeeld vanuit Amerika), ook dan betaal je geen invoerrechten (in de meeste gevallen). Je moet dan wel 9% BTW betalen (9 procent over de aankoopprijs plus de transportkosten). Heb je hierbij hulp nodig? Er zijn bedrijven die je hierbij kunnen helpen (tegen een extra betaling).

    Beantwoorden
  44. Karel de vries schreef:
    20 maart 2019 om 09:58

    Informatieve blog! Vaak is het importeren van autos minder moeilijk dan dat je denkt. Door een beetje research te doen bespaard het een bedrijf die je een vactuur aan de broek hangt en kosten bij het importeren

    Beantwoorden
  45. Karel de vries schreef:
    12 april 2019 om 10:25

    Oldtimers zijn echt mijn guilty pleassure. Mijn vraag is, hoe krijg ik mijn oude lancia delta integrale het beste in Australië?

    Beantwoorden
  46. jason schreef:
    12 april 2019 om 10:28

    Wat een goede blog! Ik ben altijd een mustang fan, maar weet nooit zo goed of ik deze het best in nederland kan kopen, of deze moet laten importeren.

    Beantwoorden
  47. XRAY schreef:
    25 juli 2019 om 15:06

    Ten eerste wat een leuk en interessant geschreven artikel.
    Heeft iemand tip met waar ik kan gaan beginnen met zoeken voor oldtimers?

    ,
    Robert

    Beantwoorden
  48. Vakgarage schreef:
    21 augustus 2019 om 17:37

    Ten eerste goed geschreven artikel.
    Goed uitgelegd.

    Groetjes,
    Robert

    Beantwoorden

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Recente berichten

  • Aftermovie RDO Dag van de Oldtimer 2022
  • De Nationale Oldtimerdag 2020 gaat niet door vanwege Corona
  • Hoe start je met investeren in oldtimers? Tips & Adviezen
  • Oldtimer Festival 2019 in Balkbrug
  • Oldtimerrally over het Marktplein te Winschoten

Recente reacties

  • Joris van der Veen op Hoe start je met investeren in oldtimers? Tips & Adviezen
  • Joris van der Veen op Hoe start je met investeren in oldtimers? Tips & Adviezen
  • Ivan op Hoe start je met investeren in oldtimers? Tips & Adviezen
  • Vakgarage op Een oldtimer invoeren in Nederland
  • XRAY op Een oldtimer invoeren in Nederland

Categorieën

  • Boeken
  • Evenementen
  • Geen categorie
  • Klassieke auto's & oldtimers
  • Klassieke motorfietsen
  • Oldtimer Videos
  • Oude tractoren
  • Rally's, toertochten
  • Restauratie
©J Classic Mania Oldtimers blog | Ontwerp: Krant WordPress thema