Chevrolet viert dit jaar haar 100-jarig bestaan. In 1911 richtte voormalig General Motors manager William Durant samen met beroemd autocoureur en auto-ontwerper Louis Chevrolet de Chevrolet Motor Car Company op en lanceerden nog datzelfde jaar hun eerste prototype. De Chevrolet Series C Classic Six was daarmee geboren, een Amerikaanse klassieker uit het Messingtijdperk van de autogeschiedenis en de eerste Chevrolet die ooit werd geproduceerd.
De Chevrolet Series C Classic Six, een luxe gezinswagen voor vijf personen naar ontwerp van Durants vriend Etienne Planche was met zijn 4,9 liter 6-cilinder motor, een versnellingsbak met 3 versnellingen en een topsnelheid van 110 km/u zijn tijd ver vooruit. Standaard had elke Chevrolet Series C Classic Six bovendien een elektrische startmotor, vier deuren, een opvouwbaar dak, een gereedschapsset, een kaplicht en elektrische koplampen. De Series C Classic Six en de iets kleinere variant “The Little” werden door het publiek bewonderd om hun vormgeving, kwaliteit en comfort maar waren beiden flink geprijsd en lagen daardoor niet binnen het financiële bereik van de gemiddelde consument.
Toen de eerste Chevrolet werd geïntroduceerd was Henry Ford al drie jaar bezig met de verkoop van de Ford T en had inmiddels 6 verschillende modellen op de markt gebracht. Durant besloot daarom al gauw een goedkopere Chevrolet met een 4-cilinder motor uit te brengen die veel beter kon concurreren met de Ford T. In het jaar 1913 rolde dan ook de laatste Chevrolet Series C Classic Six uit de fabriek. In totaal zijn er naar schatting 8.987 Chevrolets Series C Classic Six geproduceerd.
Hoewel de Chevrolet stations in de VS van oudsher geassocieerd worden met grote personenauto’s en pickups, profiteert het nu van de samenwerking met de Zuid-Koreaanse producent Daewoo, om het merk Chevrolet in Europa voet aan de grond te laten krijgen. Nu met zuinige auto’s die meer toegespitst zijn op de Europese smaak.